trešdiena, 2013. gada 30. janvāris

GRANĀTĀBOLU EMULSIJMĒRCE JEB VINEGRETS



Teikšu godīgi, ka man ne īpaši patīk tas, ka granātābolu sulīgajām sēklām tomēr vidū ir baltā pacietā sēkla, kas ēdot viļājas pa muti gar zobiem. Esmu redzējusi un ēdusi neskaitāmus ēdienus, kur sēklas ir bijušas gan rīsos, gan salātos, gan desertos, un man vienmēr uz mirkli ir bijusi sajūta - spļaut ārā vai tomēr norīt. Tās ir tādas ļoti personīgas sajūtas, kuru dēļ esmu izdomājusi dažādus veidus, kā iespējami plašāk izmantot svaigi spiestu granātābolu sulu. Salātos, kur receptes ieteic pievienot granātābola sēklas, iespējams es tās aizstāšu ar granātābolu emulsijmērci, ja vien aizdaram nav paredzēta kāda cita ļoti īpaša mērce. Granātābolu emulsijmērces pamats ir franču vinaigrette, kas sastāv no eļļas un etiķa, bet šajā gadījumā etiķis ir gandrīz vai pilnībā aizstāts ar svaigi spiestu granātābolu sulu. Ja mērce nepieciešama asāka, tai bez granātābolu sulas pievieno arī nedaudz baltvīna balzametiķi vai Moscatel vīnogu etiķi un Dižonas sinepes. Mērce tikai no sulas un eļļas būs piemērota un garšos arī bērniem. Šī ir maiga un augļaina mērce, kas lieliski sader kopā ar lapu salātiem, ledus salātiem, rukolu, salātu baldriņu (rapunceļiem), avokādo, jēra gaļu un kazas sieru.

 
 

 
 3 ēdamk. granātābolu sula
5 ēdamk. nefiltrēta extra virgin olīveļļa
šķipsna sāls un svaigi malti rozā pipari
Dižonas sinepes un baltvīna balzametiķis pēc izvēles

Bļodā pirmos liek sāli un sinepes, ja tās izmanto, tad pievieno svaigi spiestu sulu (+ etiķi) un kārtīgi izmaisa, kā pēdējo pievieno olīveļļu. Tagad sākas emulsijas sajaukšanas process. Es visātrāk un ērtāk esmu iemanījusies to sajaukt, putojot ar dakšu. Taču var izmantot franču paņēmienu - mērci jaukt nevis bļodā, bet burkā ar skrūvējamu vāku. Kad olīveļļa ir pievienota, uzskrūvē vāku un ar burku darbojas gluži kā ar šeikeru jaucot kokteiļus. Man šis kratīšanas paņēmiens liekas pārspīlēts, bet pats svarīgākais ir labs rezultāts. Kad mērce ieguvusi emulsijas konsistenci, piemaļ piparus un pievieno salātiem. Mērci, kas palikusi pāri, uzglabā burkā ar slēgtu vāku, un pirms lietošanas atkal sajauc emulsijas konsistencē. Lai mērce pieķertos salātu zaļumiem, tiem jābūt sausiem jo sausiem.

 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru